Norske CCB er i gang på Las Palmas

Norske CCB er i gang på Las Palmas

Selskapet realiserer i disse dager sitt første prosjekt i havnen med den brasilianske riggen/plattformen SSV Catarina. Nordmennene har i den forbindelse anskaffet en lekter til nærmere 1 mill EUR.

Det norske selskapet Coast Center Base (CCB) som nylig etablerte i seg i Puerto de La Luz (navnet på havnen i Las Palmas) sammen med Zamakona Yards, igangsatte i går sitt første prosjekt i Reina Sofia i og med anløpet til SSV Catarina, som vil ligge til kai i mellom 5 og 6 måneder for reparasjoner og vedlikeholdsarbeider.

CCB, som i dag opererer i et område på 6.000 m², planlegger ytterligere baseutbygging i Esfinge-området, en base som selskapet har planer om drive de neste 50 årene sier daglig leder for nyetablerte CCB Zamakona Offshore, Geir Olsen.

Riggen som er eid av brasilianske Petroserv Marine, er brakt til Las Palmas av Stier Group etter å ha ligget oppankret i bukta i flere uker etter å ha gjennomført boreoperasjoner utenfor kysten av Angola. Rigganløpet markerer starten på CCB sine operasjoner og er videre det første prosjektet som benytter en lekter med 55 meter lengde og 18 meter bredde. Olsen bemerker at lekteren bidrar til å bedre servicetilbudet i havnen, som frem til nå ikke har kunnet skryte av et anløp av denne type og med slike dimensjoner. Selskapet investerte også nylig i lekteren i Marokko kommenterer også Olsen.

Forankringen og fortøyningen av SSV Catarina var en komplisert operasjon. Riggen entret havneområdet ved for-middagstider og var i 17-tiden i ferd med finne sin posisjon ved nybygget som CCB opererer fra sammen med Zamakona og finske Wartsila, som på samme måte som det norske selskapet nylig har åpnet en avdeling i havnen i Las Palmas.

Olsen er tilfreds med at det har gått kort tid fra de annonserte sin etablering i juni til de fikk sitt første oppdrag. Han understreket likevel at de i nærmere ett år hadde arbeidet med å tilrettelegge for sine operasjoner, før den første kontrakten ble sluttet 8. mars i år. «I løpet av kun fem måneder har vi klart å lande vårt første prosjekt», sier direktøren som også forventer flere prosjekter utover høsten både på Gran Canaria og i Malaga. Om erfaringene til CCB Zamakona de første månedene i havnen sier Olsen «de er gode».

SSV Catarina er en siste generasjon halvt nedsenkbar rigg bygget i 2013 og som kan bore ned til 12.190 meters dyp. Den tilhører selskapet Petroserv Marine, som for første gang benytter seg av fasilitetene til reparasjoner i havnen i Las Palmas. Riggen, som ankom moloen i Reina Sofia med et mannskap på tyve, har de siste to ukene ligget ankret opp i bukta i påvente av kaiplass på Reina Sofia. Fartøyet gikk forrige torsdag til kai for å bunkre drivstoff.

Publiseringsløsning levert av Argo Internett AS © 2010