Verdens første isbrytende LNG-tanker i Vardø

Den nye russiske LNG-tankeren «Christophe de Margerie» anløp fredag Vardø på vei fra Zeebrugge til Yamalhalvøya i Russland. Skipet er spesialdesignet for transport av LNG i arktiske farvann, og vil kunne operere i opptil 2,1 meters istykkelse og temperaturer ned mot minus 52 grader.

 

Skipet fikk forsyninger fra Kirkenesbase. Blant annet ble det mellomlagret, fortollet og transport ut utsyr og deler fraktet til Kirkenes fra DSME-verftet i Sør-Korea.

 

Det var en litt spesiell operasjon, sier daglig leder i Kirkenesbase og Vardø Barents Base Cristian Valdes Carter. Skipet er en såkalt Yamalmax og representerer en ny generasjon LNG-tankere. Den skal gå i shuttle-trafikk mellom Yamal og markedene i Europa Sør-Amerika og Asia når det nye LNG-anlegget i russisk Arktis starter opp produksjon senere i år.

 

En effektiv operasjon

Vi la opp til en effektiv logistikkoperasjon og det ble ikke funnet hensiktsmessig å ta den inn til kai. Skipets lengde på hele 299 meter satte også noen begrensninger. Forsyninger ble derfor levert sjøveien fra Vardø havn og lastet ombord under fart. Vi hadde hele veien god kontakt med både Vardø havn og sjøtrafikksentralen og en vellykket operasjon ble gjennomført i samarbeid med havnevesenet.

 

Vardø har som kjent en gunstig beliggenhet i forhold til transportlinjene til og fra Russland og de internasjonale markedene. Den umiddelbare nærheten til Barentshavet gir også unike muligheter til å gjennomføre effektive forsynings- og omlastingsoperasjoner. Denne operasjonen er et glimrende eksempel på god kommunikasjon og logistikk mellom våre to baser i Vardø og Kirkenes, sier Valdes Carter.

 

Russlands største rederi som kunde

Agent for skipet var Wilh. Wilhelmsen i samarbeid med Kirkenesbase, som siden 2014 har hatt avtale med Russlands største rederi Sovcomflot. Med sine 145 skip er Sovcomflot også et av verdens største shippingselskap.

 

Fra Kirkenesbase har vi klarert nærmere 200 anløp for Sovcomflot, i hovedsak shuttle-tankere med råolje fra Varandey i Russland, men også anløp fra det moderne seismikkskipet «Vyacheslav Tikhonov» samt forsyningsfartøy for aktiviteten i Karahavet.

 

Vi forventer en del seismikk, leteboring og transportaktivitet i russisk sektor i år. Det vil gi spennende muligheter for både Kirkenesbase og Vardø Barents Base, avslutter Cristian Valdes Carter.

Publiseringsløsning levert av Argo Internett AS © 2010